Det är tufft och tar tid att söka jobb, det vet alla, men om du kan knepen och gör rätt går det oftast fortare och framförallt, det ökar chanserna att hitta rätt jobb.
Börja med att mappa de saker du inte ska, kan, eller vill göra avkall på.
Förutom rätt arbetsuppgifter som är en grundförutsättning, kan det vara saker som att du inte vill ha längre restid än 40 min, rätt lön, företaget ska arbeta hållbart både mot sin marknad och mot sina medarbetare, dvs. ta hand om dem på ett bra sätt. Det ska finnas en ”god anda”, dvs alla jobbar åt samma håll, samarbetar och stödjer varandra. För att det ska hända, krävs att det finns en bra ledning. En bra företagsledning har ofta bra chefer. Försök att ta reda på vad företaget har för rykte.
En bra chef är som sagt en av de allra viktigaste förutsättningarna för en lyckad anställning. Du ska känna förtroende för din närmsta chef. Hur jobbar hen? Resultatstyrd? Människostyrd? Både och?
Vad förväntas du göra? Kan de redogöra för krav och arbetsuppgifter? Finns en befattnings-beskrivning eller kan de beskriva tjänsten på ett bra sätt? Inte? – då ska du nog tacka nej…
I nästa blogginlägg kommer jag berätta om hur bra och framgångsrika företag arbetar med sina medarbetare.