Företag behöver medarbetare som växer. Det omvända är också viktigt, medarbetare som utvecklar sig själva ökar ett företags möjlighet att utveckla sina affärer och kundrelationer och få fram nya tjänster och produkter. Det är i relationen och dynamiken som uppstår mellan ett företags medarbetare och dess kunder som företagets resultat skapas.
Det dominerande tänkesättet på företagen är fortfarande att HR strategin är en stödprocess, eller att det är en andra ordningens strategi, eller för att tala i processtermer en stödprocess, det vill säga att det inte skapar affärer utan stöttar.
Det finns naturligtvis ett ömsesidigt samband, det är inte alltid lätt att säga vad som är hönan eller ägget, men det blir allt tydligare att HR strategier formas som en del i företagets övriga strategier och i allt högre grad driver företagets affär. HR strategin blir en avgörande konkurrensfaktor där affärsutveckligen i huvudsak drivs utifrån företagets medarbetare.
Detta är definitivt redan nu ett faktum i kunskapsintensiva företag. Därför behöver själva inställningen och insikten till hur arbeta med HR och HR ur ett strategiskt perspektiv bli mycket mer offensiv och medvetenheten om vad som driver företaget framåt större. Det handlar inte enbart om attraktiva friskvårdsprogram eller motivationskonferenser det krävs ett mycket mer fokuserat och resultatinriktat HR med fokus på affären. Dessutom tillkommer att marknaden alltmer präglas av snabba förändringar, överraskningar, där ett agilt fokus på HR strategin blir allt viktigare.
Trygghet hos medarbetarna skapas inte genom kontinuitet och stabilitet utan skapas av en känsla att de faktiskt ligger i händerna på medarbetarna och att det är dem som utvecklar och styr företagets utveckling och garanterar framtida konkurrenskraft och framgång.
Detta är medarbetarengagemang på riktigt!