Tacka ALLTID ja till kaffe, härma rekryterarens kroppsspåk, klä dig rätt etc.
Tipsen för hur agera på en intervju tar aldrig slut. Tillslut är det så mycket att tänka på att det är lätt att glömma bort vilken fråga intervjuaren ställde.
Men hur ska man då hitta rätt i intervju-djungeln? Hur får du dig själv att framstå som den ultimata kandidaten? En intervju kretsar egentligen bara kring tre olika frågor, nämligen:
- Can you do the job?
- Will you do the job?
- Can we tolerate working with you?
Visar du att du är den här personen som kan svara på dessa tre frågor så är jobbet ditt. Hur gör man det då?
Tre ord: förberedelse, förberedelse, förberedelse.
Om du inte kan svara på dessa frågor till dig själv, hur ska du då kunna övertyga intervjuaren om att du är rätt person för jobbet?
- Can you do the job?
Gör din research och ta reda på exakt vad jobbet innebär. Vilka kvalifikationer krävs? Vad skulle du kunna erbjuda? Förbered vilka av dina erfarenheter som är mest relevanta och som visar att just du har rätt kompetens. Träna på hur förpacka och berätta om dina erfarenheter under en lagom lång tidsram, du får inte fastna i det gamla för länge! - Will you do job?
Vad motiverar dig? Förbered idéer och tankar kring vad du skulle vilja genomföra i just denna typ av befattning. Det visar på ett starkt intresse eftersom du redan tidigt visualiserat vad du skulle vilja åstadkomma på företaget. - Can we tolerate working with you?
Vad har företaget för kultur? Vilken värdegrund arbetar de efter? Om du har möjlighet, åk dit och känn in miljön. Iaktta människorna och hur de agerar på väg ut och in till arbetsplatsen. Detta kan hjälpa dig förstå vad för en typ av personlighet de söker. Ett förberedande besök gör dessutom att du kan vara mer avslappnad eftersom du då fått en hint om vem de söker.
Men tänk om du inte uppskattar de svar du får under din research och förberedelse? Ingen katastrof, då är jobbet helt enkelt inte menat för dig. Förberedelse hjälper dig att bedöma om det är du som ska arbeta hos dem eller ej. Blir svaret nej, ja då har du sparat massa tid som du annars hade ägnat åt onödiga intervjuer. Denna tid kan du istället lägga på att hitta nästa jobb. Rätt jobb.